Hardanger 18-22 mai 2017

I 2014 bestemte jeg meg for å dra til Hardanger i epleblomstringa.. Først i år ble det anledning å dra dit, og det var verdt å vente på. Dette er en av de turene jeg har hatt som har gitt meg flest opplevelser, og de lever jeg lenge på. Jeg har fått et enormt behov for å se eget land, istedet for bare å reise til en strand et sted i Europa for å sole meg. Det er deilig innimellom men jeg trenger ikke det to tre ganger pr år lenger. Det er noe som heter alt til sin tid, og nå er tiden inne for å se Norge. Jeg har lest mye om mange steder jeg vil besøke på nettet Den siste tiden, og det er mange fine steder jeg skal til, spesielt Vestlandet og opp til Lofoten. Helgelandskysten blandt annet. Men altså.. torsdag kveld 18 mai var vi klare for avreise, og satte kursen mot Hallingdal, der vi overnattet i Ål, første natta, på en liten stille campingplass ved elva. Det regnet stort sett hele turen dit opp, men da vi sto opp fredag morgen var det sol og varmt. Så etter frokost satte vi kursen mot Hardangervidda som var et vakkert syn med blå himmel og turkis is på vannene vi passerte. Vi stoppet og tok bilder, og det var veldig kaldt tross sola som skinte. Vi passerte Vøringsfossen på vei ned mot Eidfjord, og dit dro vi tilbake på lørdag, uten campingvogn. Mektig og flott foss. Vi ankom Eidfjord med sommer temperatur og kjørte gjennom et lite koselig tettsted og ut til campingen like ved fjorden. 5 minutter og gå inn til butikkene. Vi dro ut til Ullensvang ca 4 mil fra Eidfjord der eple og plommehager lå på rad og rekke. Plommene/ morellene var i ferd med å blomstre av, og eplene var på vei til blomstring. Hadde vi ventet en uke til ville det nok vært enda mer blomster. Men.. Synet av epleblomster med fjorden og hvite fjelltopper i bakgrunnen er akkurat slik jeg hadde sett for meg og som bildene jeg hadde sett tidligere viste. Søndag formiddag skulle vi besøke Kjeåsen - ( det var i programmet " der ingen kunne tru at nokon kunne bu for 15 år siden) det er utrolig at folk har bodd der oppe, nå er det tunnel dit pga kraftverket som ligger der, men i gamle dager klatret de opp til gården. For en følelse å se utover fjorden, en vakker plass med nydelig utsikt. Anbefaler veldig å ta denne turen :) Grete