09.02.2016

Goa, India 2016

Så fikk vi til en tur i år også.. for sjette gang. Så fint å være tilbake hos denne familien som betyr så mye for oss i en helt annen kant av verden. I gata vi bor har vi også blitt kjent med mange andre som det er veldig hyggelig å møte igjen hvert år.
Når vi går til stranda om morgenen er solen på vei opp og butikkene langs veien våkner til liv. Det er stor aktivitet fra tidlig morgen til sene kvelden.
Fra butikkene lyder det: "do you want something in my shop", i alle som en.
Det vanket Indisk frokost på oss flere morgener i butikken til våre indiske venner. En sterk ertesuppe eller tomatsuppe med brød eller Rooti ( lefser til) En slags sterk potetstuing var det inne i lefsa. Veldig godt var det. De vet ikke hvor godt de skal gjøre for oss.
Sanda er fortsatt kjølig etter natta da jeg tar av skoene for å gå ned til solsengene ved strandrestauranten.
Før jeg legger meg til soling, putter jeg propper i ørene med favoritt musikk på Spotify som har riktige rytmer for 1-11/2 times gåtur, i retning Candolim beach.. Sanda er som pudder under føttene. Det er best å gå før solen steker som værst, for da er det nok å holde seg i ro. Den varmeste registrere dagen var det 36 grader.
Vel tilbake til solsenga er det behov for en dukkert, deilig med en avkjøling og å duve med i bølgene.. De siste 3 dagene var det aggressive bølger så da ble det lite duving, mer skrekk for å bli skyldt i land. Å være et offer for underholdning av den sort ønskes ikke.
Jeg elsker og lese bøker, noe det har blitt veldig lite av siste året, men på denne turen ble det noen.. ganske mange faktisk. Fin måte å slappe av på, og drømme seg bort. Litt sakspapirer ble det også innimellom.
Leser og dupper og sover litt utover dagen, deilig avslappende.
Kl 14-15 er det tid for lunsj og påkobling på nett for å sjekke mailer, nyheter, Facebook ol. Forbindelsene er så som så, så noen dager fikk jeg opp fint lite.
Kl 18 er det en nydelig solnedgang før vi gikk tilbake til hotellet.
En dag fikk jentene fri fra butikkarbeidet og kom ned til oss på stranda for å spise lunsj med oss..de bader ikke noe særlig men dupper føttene og tegner i sanda. De er kun ved stranda en dag i året og det er med oss. Rart og forstå når de bor bare 10 minutter unna. Lite tid til å leke.
Utpå kvelden er det tid for middag, og maten er helt nydelig. Så mye godt å velge i, tikka masala, onion hadji, nan brød, sizzler, vandoloo mm og vår favoritt restaurant heter " Lazydays", og er et fint sted. Alt er perfekt på dette stedet.
En kveld var vi seks jenter med smått og stort som var ute på middag, det er ikke lett å komme i fra butikken da den er opp til kl 23 på kvelden, men mennene i familien måtte trå til.
Noe nattmenneske er jeg ikke, så etter mye sol og frisk luft blir det tidlig kveld. Stort sett..
Gata var ellers preget av at en nabo som hadde tatt livet at sine to små barn. Det hadde vært begravelse i romjula. En godt likt mann som ingen hadde noe å klag på, så fort det kan snu. Alle var i sjokk.
Søppel er det nok av i Goa, det er ikke en søppeldunk å oppdrive, noe gatene bærer preg av. Og på store plakater står det: Keep Goa green and clean! ....
Ellers preger gatebildet mye folk, scootere, tuk-tuker og taxier. Det tutes i høy stil, en kan lure på hensikten?
Det er mange fine bygninger, men dårlig vedlikehold. Hotellet vi bodde på har nok vært veldig flott engang, men preges av at det ikke er blitt tatt vare noe særlig vare på. Rent og pent da..
India er et eksotisk land, med høye kokospalmer, banantrær, vakre blomster og masse lukter. Det blir brukt veldig mye krydder. Etter at jeg kom hjem så har jeg prøvd noen indiske retter fra bunnen, og det er 7-8 slags krydder i en rett. Ikke rart det smaker godt.
Andre eksotiske opplevelser fra tidligere år er jungelen med aper og elefanter. I elvene er det krokodiller. Adrenalintet pumpet godt ved synet av disse ved båten.
Bading med elefanter er også en opplevelse.. i øs pøs regnvær og 35 grader.
Sevita er jenta vi fikk gleden av å bli kjent med første gangen, da hun var 10 år. Hun hadde ikke gått på skole den gangen, men e.tter bidrag fra oss har hun nå gått på skolen 6 mnd i året i 5 år, og stortrives med å lære å regne, skrive og lese. Flink i engelsk har hun blitt også. Moro å hjelpe og se resultatene.
En annen ting ved å reise til India er at en får satt ting i perspektiv. Det er lite å klage på når jeg kommer hjem.. Jeg har alt jeg trenger for et godt liv. India er nok i dag som å leve i riktig "gamledager" her i Norge.
Borte bra men hjemme best! Og gleder meg til å reise tilbake dit. Nå planlegger jeg Thailand tur i sommer 😊